onsdag den 18. oktober 2017

Ny hverdag med et skolebarn

Nu er det efterhånden et par måneder siden Elias blev skolebarn. Det var stort! Både for os, men bestemt også for ham selv. Han var så klar til at begynde i skole og han havde glædet sig i lang tid.

Vi lagde langsomt ud med opstart i DUS de første 14 dage, inden den officielle første skoledag 10. august. Det var lidt med nerverne uden på tøjet, vi kørte af sted til skolen, for hvordan ville han nu tage det hele med nye rutiner, faste rammer, mindre leg og hvordan ville det gå med det faglige...

Det var en god første skoledag, men også ret speciel. Elias er den yngste i klassen, hvor de er 5 drenge. I K-klasserne er de ikke opdelt efter alder, men efter evner, hvilket betyder, at de godt kan gå i den samme klasse flere år i streg.

Vi startede med fælles morgenmad. Dernæst fortalte vi lidt om hinanden, fik set Elias' arbejdsplads og kigget lidt på de skemaer og hjælpe-værktøjer, som de bruger i stor stil og med gode resultater. Børnene skulle prøve at løse lidt opgaver fra deres kasser, mens vi var der og vi sluttede af med, at hjælpe Elias med at lave en dækserviet, som skulle bruges hver dag til frokost.









Vi tog af sted igen efter et par timer og børnene fortsatte med en almindelig skoledag.


Vi havde lidt udfordringer til at begynde med, da DUS blev til skolegang, men alt i alt ELSKER Elias at gå i skole og spørger ofte i weekenden, om han ikke nok må komme i skole. Han kan blive ret sur på mig, når jeg siger, at vi har weekend eller ferie og at der ikke er skole igen før om mandagen...

Elias klarer sig rigtig godt bogligt, hvor han er over niveau både i dansk, engelsk og matematik. Han har længe været rigtig god til tal og bogstaver (både på dansk og engelsk) Han er dog udfordret på det sociale, han har svært ved at udsætte sine egne behov og har generelt brug for ret meget voksenstøtte gennem skoledagen. Han elsker også at være fysisk og blive udfordret (han er en rigtig lille konkurrence gut) så vi er heldige med, at skolen også gør rigtig meget ud af, at børnene er aktive. De tager ofte på udflugter, hvor børnene kan få mulighed for at røre sig, men de gør også meget ud af at få visualiseret det, de lærer om, når de sidder på skolebænken. I sidste uge afsluttede de et temaforløb omkring de vilde dyr i Afrika, hvilket blev rundet af med en tur i zoo, så de kunne se de dyr, de havde lært om henne i skolen. Derudover har de svømning en gang om ugen og det er nok det Elias ser mest frem til i løbet af ugen også selvom det er svært at skulle fra svømmehallen og tilbage på skolen, når svømmetimen er slut...

Det er gået over alt forventning og vi er så glade for, at han er glad for at gå i skole! Det viser jo bare med alt tydelighed, hvor meget det betyder, at man får det helt rigtige skoletilbud til sit barn. Og det må vi jo sige, at det har vi. Elias er lige blevet genvisiteret til skoleåret 18/19, hvilket vi er ovenud lykkelige for. Jeg er bare rigtig ked af, at der skal sådan en visitering til hvert år. Men så sætter vi stor pris på, at Elias er kommet på en skole, hvor de er så gode til at advokere for hvert enkelt barn og sætte deres behov på spidsen, så det kan lykkes med den gode skoleplacering...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...